Vladimir Kazanevsky o pandemii coronacartoons

Mona Lisa-corona

Pandemia Coronacartoons

Autor: Vladimir Kazanevsky / Ukraina

Koronawirus jest poważnym testem nie tylko dla całej ludzkości, ale także dla sztuki rysunkowej. Pandemia wywołana przez koronawirusa zawładnęła umysłami rysowników we wszystkich zakątkach naszej planety. W ciągu ostatnich kilku miesięcy pojawiły się tysiące rysunków satyrycznych, których bohaterami są koronawirus i powiązane z nim wydarzenia pandemiczne. Takie rysunki zalały Internet. Wyraźnie pokazują kryzys, który coraz częściej objawia się w sztuce rysunku satyrycznego w ostatnich latach.

Sferyczny obraz stał się bardzo uwodzicielski przy tworzeniu typowych rysunków. Dobrze znane techniki tworzenia efektów komicznych można łatwo prześledzić w „koronawirusowych” rysunkach satyrycznych. Takie techniki zostały opisane przez A. Koestlera i innych naukowców. V. Raskin i S. Attardo stworzyli całą teorię zwaną „ogólną teorią humoru słownego”. Ich rozumowanie sprowadzało się do poszukiwania dwóch niezależnych pojęć, w których istnieje jedno podobne „coś”. W przypadku prac satyrycznych to „coś” najczęściej jest wizualnie podobne. To wspólne „coś” może powodować śmiech. Ponieważ koronawirusy mają formę sferyczną, obiekt sferyczny może być tym „czymś” w dwóch niezależnych koncepcjach. Rysownicy chętnie wykorzystali ten obraz jako łatwą ofiarę do odkrywania komicznych efektów. Oczywiście rysownicy natychmiast zauważyli, że Ziemia i inne planety mają również kulisty kształt. Dziesiątki rysunków, w których Ziemia pokazała się jako wielki koronawirus, stworzyli różni artyści. Artyści próbowali przedstawić widzom planetarną skalę pandemii w takich rysunkach. Rysownicy dorysowywali narośla do kulistej Ziemi. Następnie dokonali wielkoskalowej metamorfozy: zamienili mikroskopijnego wirusa w makroskopową planetę. I rysunek jest gotowy! Pomysłowi artyści zamienili koronawirusa w Słońce i inne obiekty kosmiczne. Oczywiście dziesiątki artystów wysłało koronawirusy w postaci meteorytów na powierzchnię naszej planety, wskazując na obce pochodzenie tych fatalnych obiektów. Po tym, jak artyści zmienili koronawirusa w skromnego turystę, który zaczął podróżować po świecie z Chin do innych krajów, na przykład Włoch, Korei Południowej, Hiszpanii i Niemiec.

Tragiczna stara kobieta z kosą, czyli śmierć, pojawiła się w drugiej fali „koronakartonów”. Najłatwiej jest narysować koronawirusa zamiast czaszki. Na szczęście mają podobną formę. Głównym atrybutem stereotypowej śmierci od średniowiecza jest ostra kosa. Dlaczego nie zastąpić typowego instrumentu Śmierci morgernszternem? W końcu metalowa kula z kolcami jest tak podobna do koronawirusa! Zrobili to rysownicy. I ruszamy. Zaczęli nagradzać Śmierć rozkazami – koronawirusami, przedstawiać materiały wybuchowe w formie koronawirusa na terrorystach – Śmierciach … Śmierć uwielbiała grać z ludźmi w różne „koronawirusy”, głównym zakładem, w którym było ich nieszczęśliwe życie…

Karykaturzyści nie mogliby obejść się bez masek medycznych. W tej ogromnej grupie rysunków wykorzystano zarówno wizualne podobieństwo jednego „czegoś” w dwóch koncepcjach, jak i mentalne. Jeśli ochronną maskę medyczną można zastosować do ochrony przed infekcją ludzkim wirusem, dlaczego nie chronić obiektów nieożywionych w ten sam sposób? Rysownicy zaczęli rysować maski w lewo i w prawo. Mona Lisa została uratowana przez współczujących rysowników, jako jedna z pierwszych. Troskliwi artyści uratowali Monę Lisę za pomocą medycznych masek. Dodano koronawirusy unoszące się w powietrzu wokół bohaterki obrazu Leonarda da Vinci. Drogie maski wykonane przez znane europejskich projektantów mody zostały stworzone przez wyobraźnię rysowników. Panie w eleganckich maskach medycznych o oryginalnym stylu zaczęły krążyć po wybiegach. Oczywiście najłatwiej było nałożyć maskę na naszą planetę. Ten pomysł uwiódł dziesiątki rysowników. W tym przypadku nie trzeba mówić o plagiatach. Histeria pandemiczna niemal jednocześnie uchwyciła artystów z całej planety. Tworzyli swoje arcydzieła niezależnie od siebie, z nadmiaru uczuć pandemicznych. Mówimy tu więcej o stereotypowym myśleniu rysowników. Pandemia zdawała się ujawniać kryzys w sztuce kreskówek. Kreskówki stereotypowe zostały stworzone nie tylko przez początkujących autorów, ale także przez czcigodnych. Kiedy pojawiły się informacje, że za pomocą banknotów można zarazić się koronawirusem, rysownicy natychmiast nałożyli maski na twarze prezydentów przedstawionych w dolarach amerykańskich.

Kolejnym tematem dla rysowników była desperacka walka dzielnych lekarzy z pandemią. Nawiasem mówiąc, chciałbym podziękować lekarzom za to! Ta grupa kreskówek była zdominowana przez lekarza uzbrojonego w wielką strzykawkę, który wyszedł do walki z koronawirusem – potworem. Często doktor – torreador walczył z bykiem koronawirusem. Inny dzielny lekarz wczołgał się do koronawirusa, który wygląda jak bomba, i próbował go zneutralizować. Karykaturzyści przypomnieli sobie również „ograną” scenę komiksową – „człowiek uderzony w głowę zza rogu”. W naszym przypadku lekarz machał wielką strzykawką lub książką „Science”, aby uderzyć w beztroskiego koronawirusa zza rogu.

Pierwsze histeryczne fale koronakartonów opadły, a artyści zaczęli konkurować w oryginalności. Pandemia jest pandemią, ale życie polityczne wciąż istnieje, choć w nieco zamrożonej formie. Czym jest koronawirus, jeśli nie światowym złem? Co z prezydentem USA Donaldem Trumpem? W końcu dla wielu uosabia również Zło. Karykaturzyści skrzyżowali koronawirusa z Trumpem. Wkładają koronawirusa do jego głowy zamiast mózgu. Rozpoczęła się personifikacja koronawirusa. Dla niektórych artystów zło jest postrzegane przez innych światowych liderów. Rysownicy powiązali koronawirusa z Władimirem Putinem, Borisem Johnsonem i Adolfem Hitlerem. Dowcipni artyści nie zapomnieli o Statui Wolności. Na przykład nałożyli na nią maskę medyczną w postaci flagi USA.

Wreszcie, rysownicy zaczęli stosować łatwo rozpoznawalne, najbardziej chwytliwe, wygodne do tworzenia komicznych obrazów, efekty. Stereotypowi bohaterowie kreskówek byli łączeni przez artystów z odpowiadającymi im obrazami pandemii koronawirusa. Czy jądro ciężkiego metalu przymocowane do stopy więźnia nie wygląda jak koronawirus? Kula wróżki ma również kulisty kształt. Kulami są też piłka nożna, koszykowa, siatkowa, tenisowa, bilardowa… One mogą również przypominać koronawirusa. Dlaczego nie grać z koronawirusem? Kłamca Baron Munchausen wesoło wskoczył na koronawirusa jak na kulę armatnią i poleciał. Mały Książę osiadł na planecie koronawirusów. Czaszka Yoricka w dłoni Hamleta zmieniła się w koronawirusa. Na nosie błazna znaleziono miejsce dla koronawirusa itp. Wielu rysowników, także autor tych słów, nie było w stanie oprzeć się wykorzystaniu chwytliwych obrazów w swoich dziełach. Gdzie ukryć osobę przed koronawirusem podczas kwarantanny? Zgadłem? Bezludna wyspa, tak ukochana przez rysowników, czeka! Rysownicy nie zapomnieli też o beczce Diogenesa. Co z Little Red Riding Hood and the Wolf? Wygląda jak koronawirus. Pandemiczna kwarantanna skłoniła artystów do zajęcia się problemem rasizmu. Artysta narysował czarnoskórego obywatela przykrytego białą maską medyczną i jasnoskórego przykrytego czarną maską. Takich stereotypowych kreskówek powstało w ostatnich miesiącach bardzo dużo. Czy takie obrazy, jak Don Kichot i jego młyn, Pinokio, Wieża Babilońska i Wieża w Pizie, pozostały jeszcze nietknięte? Tematy biblijne są nadal słabo uwzględnione w poszukiwaniach koronarystycznych. Różni superbohaterowie znanych komiksów nie opanowali jeszcze koronawirusa. Udało mi się jednak zobaczyć tylko wierzchołek góry lodowej o nazwie CORONACARTOONS.

Fala koronkowych rysunków wciąż się powiększa. Rysownicy z całego świata tworzą podobne kreskówki, nie dbając o heurystykę. Dlatego widzimy tyle prac, które się powtarzają. Rysunki stają się coraz bardziej „lekkie”, powierzchowne. To pragnienie artystów do uproszczonej kreatywności jest mile widziane przez Internet. W końcu artyście trudno oprzeć się pokusie pokazania nowego dzieła, które często wydaje mu się genialne.
Pandemia koronawirusa ujawniła wady ustaleń społecznych krajów demokratycznych, a zwłaszcza reżimów totalitarnych. Pandemia po raz kolejny wskazała również na ostry kryzys w sztuce współczesnego rysunku satyrycznego, który zamienił się w mniej lub bardziej udane żonglowanie stereotypowymi obrazami i prymitywnymi wiadomościami dla społeczeństwa.

 

Jako ilustracji wykorzystano rysunki, których autorami są

Tom Stinglich, USA,

Sun Shen Ying, China,

Tyud Tahyuddin, Indonesia

Shahid Atiqullgh, Afghanistan,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *